KLIK!

Monday, November 23, 2009

KuaLiti vS KuaNtiTi

SaLam pemBuka bicara...
kuaLiti vs Kuantiti?? bNyk aspek yg leh bermain di kepala..bek dri segi kuantiti lelaki n perempuan di sektor pekerjaan/universiti mahupun dari segi keptusan peperiksaan di mana2 peringkat peperiksaan..
huhu..pe yg cube miera diskusi/sampaikan di sini?? disebabkan i'm still in arena sbg pelajar..so,i more likely do discuss about result exam..

Adakah result yg kite dapat tu perlu setinggi2nye utk kite berjaya dlm hidup?

Adakah result yg sempurna itu mampu menjanjikan pekerjaan yg baik di kemudian hari??

Adakah deNgan result itu juga kita telah berjaya melakukan satu ibadah menuntut ilmu hanya kerana Allah?

Kadang2 bile dapat result tinggi pun,bile difikirkan kembali cukupkah dri ini dilengkapi dengan segala bagai nilai2 murni yg sepatutnye dimiliki sebgai seorang mahasisiwa..sudah mampukah stp mahasiswa dgn result yg ade untuk berbakti kepada masyarakat kelak?tp,sedangkan semasa berada di Uni pun kita xmampu utk meluangkan masa tok berbakti kpd masyarakat/bangsa & agama, apetah lagi pabila kita berada di alam perkerjaan?

Kadang2 masyarakat lebh cnderung memandang dan mengagung2kan pelajar yg mendapat keptusan berpuluh A dlm mana2 peperiksaan awam..adakah yg bnyk A tu lebih tinggi kualitinya berbanding yg sedikit A nye??

Setiap insan ade pegangan masing2,mampu berfikir baik buruknya..bg miera,cukuplah sekadar diri ini tahu,yg result yg bek mahupun xseberapa itu diperoleh daripada ilmu yg diberkati dan diredhai..

Ilmu dituntut bukan semata2 lulus peperiksaan,tp berkat dan redha daripada Allah itu tunjang nye.ilmu xbermakna jika tidak dipraktikkan.

No comments: