KLIK!

Tuesday, December 28, 2010

Syabab~!


"Syabab,
musafir kasih"
tulisan dan olahan saudari Fatimah Syarha mohd Noordin

Syabab,
lahirnya ke bumi
bukanlah dengan kesenangan tanpa perlu dicari
bukanlah dari keluarga yang mengamalkan hidup Islami

Syabab,
seorang kanak-kanak yang dicemuh dicaci
dicemuh dicaci lantaran kemiskinan yang melanda diri
lebih senang hidup berdikari
kekayaan hutan dek ciptaan Illahi digunakan untuk perut yang perlu diisi

Syabab,
pada usia yang muda, dia mampu menjadi penternak lembu yang berjaya
walaupun pada peringkat awalnya, tiada ilmu di dada
digagahinya juga menuntut ilmu walaupun menginjak usia
Kuala Lumpur, Kota Syam tanah anbiya' tempat menimba

Syabab,
kau harapan bangsa
menjadi kepala untuk membimbing mereka harapan agama
Moga dikau mampu membuka pintu hati untuk si pembaca~!

DVD, VCD or CD?

Life is not like a DVD
not a VCD,
not a CD!

Life could not be rewind,
there is no such button like play, stop, pause, etc
there is no button u can push
there is no button u can control

Life keep going
It could not be stop as u wish
U have to face it no matter what
U have 1001 choices in your hand throughout your life

Your choice, You choose!

Live well or live hell?
You choose!

Monday, December 27, 2010

Denyut Kasih Medik



Denyut Kasih Medik hasil karya Dr. Farhan Hadi
Gaya penulisan yang agak biasa-biasa
Menyingkap kehidupan seorang doktor HO
Sambil menyebarkan syiar Illahi

Bukan sahaja sesuai di baca oleh si doktor di luar sana
Bahkan orang-orang kebiasaan juga mampu peroleh kesan yang sama
Walaupun ayat yang digunakan simple dan ringkas bersahaja
Namun, di dalamnya banyak tersisip nota-nota ilmiah dan isu-isu semasa

Bukanlah ianya sekadar kehidupan doktor sehari-hari
Bukan sahaja sakit fizikal sahaja yang cuba ditangani
Namun sakit rohani itu yang cuba didekati
Kepada Sang Pencipta jua diletakkan pergantungan si hati

p/s~maaf, ayat yang kurang menarik dan tunggang terbalik

Sunday, December 26, 2010

from Him, to Him

Dua tahun yang lalu
Si ayah meninggalkannya
Sedang aktif bermain badminton
Nyawanya ditarik
Sudah tertulis ajalnya di saat itu dan di ketika itu

Dan hari ini
Ketika dirinya berumur 15 tahun
Si anak kehilangan si ibu
Pendarahan otak di kepala
Menjadi salah satu musabab nyawa si ibu ditarik
Tapi ia hanya satu alasan,
Alasan untuk Si Pemlik nyawa mengambilnya
Sebab Dia adalah pemilik mutlak!

Moga si anak tabah menghadapi hari mendatang
Moga si anak dapat melihat musibah yang menimpa dari suatu sudut orang yang beriman, beragama
Moga si anak mampu berdiri setelah terjelepuk jatuh terduduk di bumi, walau bermula dengan bertatih cuma
Moga si anak menjadi yang solehah kerana doa anak yang solehah itu bekalan si ibu dan si bapa di sana

p/s~ tak terjangka dek hati
tak terjangka dek diri
mampukah kita berdiri
andai kata ianya terjadi pada batang hidung sendiri

"Daripada Allah kita datang, dan kepada Dia juga kita kembali"

Saturday, December 25, 2010

persoalan buat kau, aku dan kita

Tanyalah padi diri
Cukupkah diri mengejar CINTA ILLAHI
sehingga cinta manusia yang kau sanjung tinggi?

Tanyalah pada hati
Penuhkah dia dengan SAYANGNYA pada ILLAHI
sehingga sayang manusia dahulu juga kau tercari-cari?

Tanyalah pada akal diberi
Banggakah ia apabila lahir dengan ISLAM agama yang dianuti, Allah sebagai pemilik hakiki
sehingga dengan bongkak dirimu mencanang sana-sini siapa pemuda/pemudi ajnabi yang kamu agung-agungi?

Tautan Hati

TAUTAN HATI
novel setebal 785 muka surat
ditulis, digarap oleh saudari Fatimah Syarha mohd Noordin
sarat dengan1001 pesanan yang cuba disampaikan


TAUTAN HATI
bukan novel ISLAMIC biasa
bahkan lebih dari luar biasa
Subhanallah, Allah memberi ilham yang sungguh luar biasa


TAUTAN HATI
permulaannya seakan-akan novel thriller
buat si pembaca tertanya-tanya
apa kaitan dengan aksi memukul, memekik meraung dalam message ISLAMIC yang cuba diberi?
sungguh, isi kandungannya berbaloi untuk didalami


TAUTAN HATI
banyak yang isu semasa yang dibangkiti
dari sekecik permasalahan sehingga sebesar-besarnya
dibincang dan dikupas berhati-hati
agar tak tersinggung mana-mana hati


TAUTAN HATI
disitu adanya,
soa akidah di hati
soal cinta yang hakiki
soal cinta duniawi
soal aurat wanita yang perlu ditutupi
soal pertalian pernikahan antara wanita dan lelaki
soal kasih sayang ibu bapa yang suci murni
soal indahnya persaudaraan sesama umat seAKIDAH siISLAMi!!


TAUTAN HATI
siapa kata dengan membaca kita tak mampu melihat dunia?
siapa kata dengan membaca sekadar mengisi masa yang melapang?
siapa kata dengan membaca kita tak mampu mendidik hati?
Nah, ia terbukti kini!
dengan adanya ALLAH sebagai tujuan utama empunya diri!






p/s~syukran atas kesudiaan meminjamkan buku yang sarat 1001 pesanan dan emosi~


Wednesday, December 15, 2010

saya tiada jawapan untuk itu

kenapa manusia sering bergaduh angkara duit?
kenapa manusia sering bermasam muka angkara duit?
kenapa manusia sering bermusuhan kerana duit?
kenapa manusia boleh putus saudara juga hanya kerana duit??

kenapa?
kenapa?
dan kenapa?
maaf, saya tiada jawapan untuk itu

bukankah kekayaan itu nikmat sementara dari Sang Pencipta?
bukankah kemewahan itu juga merupakan ujian dari Si Maha Berkuasa?

Mengapa pula manusia sering bongkak akan pinjaman itu?
Mengapa manusia amat kedekut untuk diberikan sedikit kepada yang lain?
Bukankah itu bukan milikmu?!
Mengapa kamu sering lupa diri?

Tuesday, December 14, 2010

Mari membunuh masa! edisi ke-3

wahhh
edisi ke-3 sudah
memang berazam gila untuk membunuh itu masa!

next destination
KMPk, Gopeng, Perak
dari khamis hingga selasa
so, pandai-pandai kira berapa hari mengambil masa

rindu ini tempat!
every year pasti akan berkunjung
pasti ada program yang ingin menyibuk
tak kiralah ada orang datang menjemput atau tidak
"ada aku kisah?"

ada dinner
ada kursus induksi
ada pergi gua tempurung
ada saja jalan-jalan sekeliling kolej
ada wat sesi ketupat dengan pensyarah!
ada gelak ketawa sesama rakan lama yang lama tak jumpe,
walaupun sebenarnye duduk sebelah-sebelah daerah je..
dan ada juga insan-insan baru yang dikenali untuk tambah bilangan friend di FB!

hilang masalah
hilang hidup tak tentu hala
hilang masa yang dibuang fikir benda yang tak tentu ada
walau kena makan bubur nasi setiap masa
akibat gusi yang wat hal tak kene masa
tapi, Alhamdulillah,
Allah balas kesenangan itu dengan lain cara

ok, next
photo!
3 je sudah
malas nak upload banyak-banyak
sebab tahu 
tak ada orang yang baca!

suasana di KMPk
 dalam gua tempurung
cube cari gambar macam orang pakai topi
 Luar gua tempurung.

teringat satu ayat 
"pergi matiey-la~!!"
hahaha

Sunday, December 12, 2010

sila dengar apa yang anda sendiri perkatakan!!

diberi mulut,
boleh berkata-kata

diberi mata
untuk melihat apa yang ada

diberi telinga,
untuk mendengar apa yang diperkata

kadang-kadang diri tak pernah sedar
yang apa yang diperkata
apa yang diluahkan
sebenarnya tak dipraktikkan sama sekali
bak tin yang kosong yang berbunyi nyaring pabila dijatuhkan ke lantai simen!

betul!
benar!
tiada orang yang sepurna
kalau yang sempurna je yang dibenarkan untuk menegur,
so, memang tak ada yang menegur bukan?

tapi,
sedarlah!
bangunlah!
yang anda berkata, bernasihat bukanlah untuk orang lain
tapi untuk diri anda juga
sebab anda juga ada telinga yang mendengar setiap apa yang anda sendiri perkatakan!!

Saturday, December 11, 2010

mengapa dirimu tak pernah mengerti?

Kita insan tak pernah sempurna
Apatah lagi terhindar dari segala dosa

sekejap ingat,
tentang dosa pahala,
sekejap alpa dan terleka,
bagai tiada iman di dada

Kekadang hati selalu merintih
Bilakah datang kegembiraan hakiki?
tidakkah ada untukku untuk dinikmati?
mengapa harus ini yang aku lalui?

Allah..
akanku terus cuba tanpa henti
untuk terus mengingatkan diri
akan Kau senantiasa memerhati

Mengapa hati ini tak pernah puas dalam nikmat-Mu
senantiasa meminta sesuatu yang BUKAN MILIKku
terbukti betapa berdosanya diri!

Berikanlah petunjukMu 
bagaimanakah kuharus ajarkan pada hati
akan keREDHAan dan kesSYUKURan 
pada apa yang telah Kau beri
mahupun apa yang Kau TIDAK MAHU BERI!

Wahai hati
keraskanlah dirimu,
akan bisikan dan kehendak nafsu,
hapuskanlah keinginan itu
mungkin dia bukan dijadikan untuk dirimu!

Friday, December 10, 2010

itu pinjaman hanya sementara!

Alhamdulillah..
Alhamdulillah..
Syukur nikmat Allah..

Sungguh,
setelah kesulitan itu pasti ada kelapangan..

Dan
terbukti..
Allah tak pernah memungkiri janji kepada umat-Nya..

Seronok dapat 'happy'kan hati kedua orang tua..
seronok bila dapat capai azam itu

Tapi,
harus diingat.
nikmat itu pinjaman Allah buat sementara
if ditarik nikmat itu,
janganlah berduka wahai hati
berlapanglah dada itu untuk menerima!

Wednesday, December 8, 2010

its just a sentence, maybe..

you don't even bother to care, then why bother to ask and read??

siapa tahu, sila beritahu

Fakta:
Aurat seorang wanita itu adalah seluruh anggota badannya kecuali tapak tangan dan mukanya

Comment:
Ni memang dah terang lagi nyata tak perlu lampu torchlight or what so ever lampu pelita yang ada. Memang wajib tutup bila berhadapan dengan lelaki yang bukan muhrim kita. Malah, undang-undang/peraturan/ fakta yang sama juga diaplikasikan semasa kita nak solat.
betul?

Yang  ketat semendat yang kononnya ikut fakta di atas pun memang salah. sebab nampak segala perhiasan dan bentuk/alur tubuh.
betul?

ok.

Persoalan: 
Bagaimana pula hukumnya, sah ataupun sebaliknya bagi seorang wanita yang solat menggunakan telekung putih tapi jarang?

Ya betul, dari segi zahirnya memang wanita tersebut sudah pun menutup auratnya bila pemakaian telekung itu diaplikasikan.

Kita sedia maklum, kain ada banyak jenis dan material. Ada mahal ada murah. Ada tebal ada nipis. Ada jarang ada tidak.

so, if si pemakai memakai telekung yang agak nipis (selalunya murah) yang mampu kelihatan lehernya, mampu kelihatan bayang-bayang kakinya yang dua, or mampu kelihatan tangannya..maka sahkah solat tersebut??

p/s: kadang-kadang kita terlepas pandang

mari membunuh masa! edisi ke-2

If semalam, pergi cycling,
hari brikutnya pula, kita tengok lampu-lampu pula ye kawan-kawan

venue: i-City, Shah Alam
Time: 11.00pm - 1.30 am

this time, with family.
even dah bertapak kat sini 2 kali
tapi, sengaja
mahu pergi lagi
dah kata mahu membunuh itu masa

oh ya,
jumpe dua orang budak chomeyl di bawah 
dah boleh membuatkan jiwa kusut kembali "tersikat"
miahaha
(pe kejadahnye bahasa makcik guna ni, marah orang DBP)


below picture adalah muka-muka pihak yang terlibat,
maaf muka makcik je tak de


nota kaki + nota tapak kaki: makcik rasa salah satu punca utama pembaziran tenaga elektrik lagi terang dan nyata adalah sebab tempat ni kowt
even panas, orang selalu je datang kan (ni dah mengata diri sendiri)

Monday, December 6, 2010

mari membunuh masa!

Mari membunuh masa dengan perkara berfaedah!!
hoho
like it!

perjalanan tak dirancang
main serbu je
mane terlintas dek kepala,
pergi aje..

plan asal: cari tudung di kompleks PKNS,
mahu paw duit orng yang sudah bergaji 
memang dapat la kedua2..
 1st time makan beef steak kat secret recipe..
ni pun sebab orang belanje..
suke2!=)
moga dimurahkan rezeki orang itu...aminn

Next location,
Bukit Cahaya @ Bukit Cerakah, Shah Alam
Tarikh: 5th December 2010
Masa: 3.15 - 5.30pm

2nd time makcik datang sini since tahun 2000 dolu-dolu
best! sebab leh cycling!
syiok ooooo..
kuah peluh manyak2
naek bukit, turun bukit
tak larat kayuh,
turun aje, then tolaklah!
ha.ha.ha
basikal leh sewa ye makcik-pakcik
sejam pertama, RM 5.00
sejam kedua dan seterusnya, RM 1.00
waa...makcik suke cycling!!

dan gambar di bawah untuk tatapan anda semua..miahaha

 ok, makcik tahu
pasti ada yang tak kenal
apa itu kuda
dan, inilah dia KUDA!!!
dan ini adalah rumah 4 musim
time makcik datang
musim sejuk ye makcik pakcik
even gambar tak clear,
layan je la....

Friday, December 3, 2010

maaf!

mungkin..
maybe..
my action, perlakuan saya
buat anda keliru,
or konfius mungkin

maaf
saya call,
saya message!

niat saya hanya satu,
bertanya khabar dan bertanya keadaan
tak lebih dari itu
dan Allah Maha Mengetahui
sebab sesengguhnya hati saya sangatlah risau
hati saya bimbang
risau dan bimbang adakah kamu telah bangun dan bangkit dari kesedihan itu

bukan niat saya
telefon dan message tu,
mahu mengganggu hidup kamu,
mahupun mahu mengendeng, mengadu kasih,
atau mahu bermanja-manjaan mungkin.
TIDAK sama sekali

takpelah,
saya faham
mungkin saya silap langkah
takpe,
saya mohon maaf sekali lagi..

Monday, November 29, 2010

entah!

why dont u pick up?
sudah membencikah?
sudah bosankah?
atau sudah meluat??

why dont u reply?
tak de kredit kah?
tak reti nak taip kah?
atau memang msg itu, call itu
cukup-cukup mengganggu??

entahlah..
entahlah
entahlah
entahlah

ha....kan dah 4 kali entahlah tu
ape maksudnye tu?
once again, entahlah!

p/s~oh, maaf! otak mereng bertambah senget ke kiri dan ke kanan

Friday, November 26, 2010

teori

When me is not 'mi'
hoho...
apakah?

looking for myself
oh, pegi manakah?
gi jalan-jalan kot

is wishing to make herself busy 
eh, tapi mahu busy dengan apakah?
dengan membaca mungkin
ntah-ntah, membloging juga boleh membantu..
maaf, gambar ni tak ada kene-mengena pun ngan entry. sekadar mengingatkan diri akan bukti kekuasaan Yang Maha Esa. itu sahaja

Hidup tak seronok kalau tak ada masalah
betulkah itu teori?
betullah tu!
bosan gak bila tak ada masalah kan?
tak ada masalah pun, still gak masalah tu..

Thursday, November 25, 2010

rindu!

Dah lama tak post entry berilmiah bukan?
asyik-asyik entry yang berbau kesedihan, mahupun permasalahan kan?

wah!
rundu!
rindu nak menjana idea
rindu nak berkongsi pendapat
rindu nak bertuka-tukar pendangan

bila lagi??
ada idea?

lepas satu, satu..eh, bukan!

Boleh tak..
boleh tak kiranya jangan tambah lagi masalah yang memang duk main dalam kotak fikiran ni?

Boleh tak..
pergi main jauh-jauh?

lepas satu, satu
eh, bukan!
lepas satu, dua...
lepas dua, tiga
tapi tak payah rasanya nak tambah lagi sampai berbelas-belas, berpuluh-puluh kan?

Cukup-cukuplah tu...
sudah-sudahlah...

esok ada paper
carry mark tak seberapa
otak dah penat fikir nak buat apa!

Anda lah si badang, andalah wira!

Sabar..
Redha...
tenang la wahai hati!

Ingat akan Pemilik hatimu!
Ingat akan Penciptamu!

Usah dibazirkan air matamu
Usah dikenangkan lagi

Teruskan berjalan
Teruskan melangkah!

Tanamkan perasaan itu
Timbuskan perasaan itu buat seketika..

Tolonglah wahai hati, tolonglah wahai diri
Tenanglah
Sabarlah
Berdoalah
Tabahlah!!

Pretend..berlagaklah..berlakonlah..
seolah-olah andalah si badang, andalah si wira
walaupun di dalam,
walaupun jauh di sudut hati,
Allah sahaja yang mengetahui!

p/s~Betapa hati ini mengharap dapat melakukan perkara itu!

Wednesday, November 24, 2010

Kenapa Saya Rasa New Zealand !ARC13! Best"





Open your eyes,
Open your mind,
Open your heart,
Look around yourself..

Biarkan gambar bercerita,
Biarkan photo itu berbicara,
Tanpa perlu 1001 kata,
Ia sudah cukup membuktikkan keEsaan Yang Maha Kuasa!


(5)  Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu
(6) Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon, kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturan-Nya
(7) Dan langit dijadikan (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan
....
(13) Maka yang mana satu di antara nikmat Allah yang kamu hendak dustakan??
(Ayat 5-7 &13, surah ar-Rahman)

Sungguhpun kaki tidak pernah menjejaki,
jauh sekali merasai pengalaman dan suasana si penulis rasai,
Cukuplah sekadar gambar dan cerita yang sudi dikongsi,
Cukup membuka mata si hati yang buta tuli!


Subhanallahh!
Subhanallah!!
Syukran jazillan atas perkongsian!
Moga perkongsian itu membawa 1001 kebaikan!
akibat murahnya hati berkongsi bukti keKuasaan dan keEsaan Tuhan Yang Hakiki..

Saturday, November 20, 2010

'...ed'

have u ever feel that
u lost one
but it seem two??

hoho
complicated
confused
serabuted

but
i do believed
Allah always be beside me
He always know what my heart says, what my heart want
He always be there when i cried
He always hear what i'm asking for

Ya Allah, Ya  Rabb
Perkenankanlah doaku yang satu itu!

p/s~To look he 'wake up' again, its enough for me,
it doesn't matter if he is not mine in my future..
sometimes, to look others happy is good enough even me myself is not!

Maaf andai kata-kataku mengguris hatimu

Ya Rabb,
Jika mati itu adalah lebih baik bagiku,
Maka matikanlah aku.

Namun Ya Allah,
Jika sebaliknya,
Kau berikan aku petunjuk dan hidayahMu..

"Sesungguhnya dengan mengingati mati, hati-hati akan menjadi tenang"

Mati itu pasti,
Cuma ketika, tempat dan bagaimana ia terjadi kita tak tahu,

Mati itu BUKAN SUATU PENGAKHIRAN,
tetapi SUATU PERMULAAN!!
permulaan menuju ke alam lain,
Alam yang lebih baik,
Yang lebih baik keadaannya dari hidup di dunia penuh dosa dan godaan syaitan
tak gitu??

bukankah kita ada 6 Rukun Iman yang menjadi pegangan?
5. BERIMAN/PERCAYA PADA HARI KIAMAT
6. BERIMAN/PERCAYA PADA HARI QADA' dan QADAR!

p/s~andai ditakdirkan aku mati sesaat selepas ni, seminit selepas ini, mahupun sehari selepas ini,
ampunkahlah dosa-dosaku...!sesungguhnya dosa sesama manusia itu lebih berat tanggungannya berbanding dosaku dengan pemilikKu..

Friday, November 19, 2010

mambling..

nak buat post baru,
tapi tak tahu mane nak dicerita,
mane yang dulu,
mane yang kemudian.

thesis dah siap dibukukan/dijilidkan..
Allhamdullilah,
thank u, syukran, terima kasih, "to che"
kpd semua pihak yg terlibat,
rasanya name yg berhak dah pun dimasukkan dalam tu

pulang ke KL dgn persona hitam
JB-KL 2hr 40 minutes
org kata.."mak ai, laju nyer!"
eh, laju ker?
110-140km/hr..sesekali 150km/hr
oklah tu kan..?kan?kan?

rabu lepas, sambut raya QURBAN..
sungguh, tak terasa raya,
tak lah se happy mane,
sbb CK tahu yang di sana, sedang berduka cita.
Doa dan yassin tak pernah lupe dibaca dan dipinta

adat bersahabat, adat berteman,
buka setakat suka saja kita bersama,
sedih pun nak gak dikongsi terasa,
kita makhluk Allah, terus-terusan diuji sebab Dia sayangkan kita..

nah, gi tgk link ni...
http://www.youtube.com/watch?v=NkeoMhQJK_A

p/s~
"Allah itu hampir,
Tapi, kenapa aku masih meminggir,
Akalku alpa berfikir, hatiku jauh berzikir.."
MasyaAllah...(by Pahrol Mohd Juoi)

Wednesday, November 17, 2010

al-Fatihah


‎"Akan tiba suatu ketika,
pabila mulut berhenti berbicara,
tangan mula berkata apa yang telah dilakukannya,
dan kaki bercerita ke mana arah yang telah dilangkahinya,
cuma kita tak tahu bilakah tiba masanya"

saat ini,
tika ini,
kita masih bernafas,

tapi siapa yang tahu,
mungkin sesaat selepas ini,
nyawa itu bukan lagi dimiliki,
nafas itu tak mampu ditarik lagi.

Setiap anak Adam yang hidup itu,
pasti akan mati!

Meninggalkan semua yang ada di dunia,
Diantara yang menjadi bekalan hanya;
DOa anak yang soleh,
ilmu yang berguna dan dimanfaatkan,
Amal Jariah...

Esok raya,
mungkin kita sedang bersuka ria,
tapi jangan terlalu terlena,
pasti ada yang sedang bergenang air mata!


Pada yang masih bernyawa,
kuatkan hati, tabahlah wahai diri!
kirimkan doa yang tak putus2 di bibir mahupun di hati,
Agarnya rohnya senantiasa dirahmati!

p/s~Mohon disedekahkan al-Fatihah buat ayahanda sahabat/teman CK, yang baru sahaja meninggal dunia maghrib tadi..

Friday, November 12, 2010

entry tak bertajuk

nak cakap,
nak luah,
nak kata,
.
.
.
.
S.E.N.G.A.L!!
.
.
.
dah, tu jer
jangan ditanya mengapa dan kenapa!

Wednesday, November 10, 2010

saya peduli ape!

Esok exam.
nice...boleh salah tarikh dan hari.
ingat first paper hari jumat..so nice!
well done !

ok,
saya risau.
saya gelabah!
eh, bukan sebab exam keesokkan harinya.
ada yang lebih penting untuk dirisaukan!

sebab wan saya
sebab nenek saya
sebab grandmother saya
eh, wan, nenek or grandmother tu sama je lah!
laen sebutan, lain ejaan, tapi maksud yang sama

orang yang saya rasa saya rapat!
dolu2, sejak lahir smpai lepas tadika,
duk ngan dia
tangan dia yang asuh diri ni
time tu mak abah keje,
cari duit utk sya
then, wan yg jaga.

tapi, sekrang pun
sama jer
ade masa, ada cuti
selalu je menapak kat umah wan tu

saat ni, wan kat hospital
sumpah! hati risau
even Doc kate operation tu tak de lah risiko sangat
tp......
saya peduli ape
dah memang hati saya risau!
dalam hati memang tak sudah2 doakan dirinya


p/s~boleh pulak empangan pecah time wat post nie...!

Thursday, November 4, 2010

skrin laptop 12in

saya nak bebel.
saya nak luah.
nak bercerita.
nak berkongsi.

tapi tak boleh,
tak terkeluar.
hahaha..
LOL
sengal gak rupenye

tapi, tak pelah
tak de orang, tak de telinga
skrin laptop 12in pun jadi

berat mata memandang,
tapi berat lagi bahu memikul kan?
thats so true.
101%!

ok, dia kata sihat jer
tapi dalam hati?
sape tahu kan?

nak balik
nak tengok dia!

p/s~buat ayat sambil dgr alunan zikir mengangungkan si Pencipta, subhanallah, tenanglah wahai hati~!

Tuesday, November 2, 2010

1,2,3,4 dan 5...

3.00am, selasa
kepala ting tong, mata kuyu bak ikan puyu

serious, there is a lot f things being played in my mind..
apa dia?
meh, nak terang satu persatu

1st-mampu ke diri yang serba kekurangan ni nak gapai bintang di langit?? (ececeh, poyo jahh)
haha..
what i mean is "mampu ke nak realisasikan impian yang bersarang kat hati?"
di antara tanggungjwab dan impian?
mana satu patut didahulukan?

2nd-Complete draft thesis dah hantar..
dengan senyum kambing CK bagi hand by hand kat Doc tingkat 4..
gila puas! even banyak benor halangan menimpa..
but, Alhamdulillah, syukran Allah, Kau permudahkan..

3rd-Projek Plant design I  dah submit, dah siap present pun
walau CK tahu my contribution towards the group project ala2 siput sedut..
kesian kat my team mates..ampun-ampun

4th-PELIK!
even draft dah hantar, plant design dah siap,
tapi still terasa beban...
beban bertan-tan pulak tu..
kenapa ye??
(haha, ni kes buat-buat tak tahu)

5th-Stefan Salvatore!
oh, dear...really miss u..!
penat i berpuasa dari melihat u di kaca skrin laptop i yang tak beberapa nak besar ni..
da beberapa minggu kita berjauhan..
cepat-cepatlah my step sister bawa u ke lab kan?
boleh i bawak u balik bilik i pulak!
hahahah(Sengal!)

p/s-JANGAN anggap yang bukan-bukan yer? sebelum buat tuduhan dan tohmahan yang agak melulu, silalah tanya dulu..!

Saturday, October 30, 2010

Q n A..

status orang di FB:
"Let`s StarT our study week with smile...=) hehehe"




Q: eh, dah study week?
A: dah


Q: bila?
A: dah mula la ni.it starts from today, 00.01am, saturday


Q: eh, betol?
A: betol la sengal!


Q: kenape tak sedar?
A: Sibuk kowt


Q: ha,ah..ade PSM
A: yelah sgt!


Q: tapi, nape rasa masa cepat je masa berlalu?
A: Nak akhir zaman dah..!


Q: PSM tak siap lagi nih..sempat ker?
A: sempat


Q: kalau tak sempat?
A: repeat


TAKKKKKK NAAAAAKKKKK repeat! mintak dijauhkan.....


p/s- Q dilakonkan oleh otak bawah sedar, dan A dilakonkan oleh otak yang fully sedar



Tuesday, October 19, 2010

TSUDT

Terima.
Sabar.
Usaha.
Doa.
Tawakal.

dah.
Itu je yang mampu.

untuk semua perkara.
perkara yang diharap.
diharap menjadi realiti.
ya, realiti!
bukan mimpi!!

senyum.
smile.
bukan kita seorang je yang susah.
ada yang lain yang lebih susah.

susah sekejap.
doesnt matter.
it will turn ok.
someday.
maybe not today,
next week?
next month?
next year?
whatever...
He knows better...

p/s~utk si panda.."oops, sory,..i had my 2nd nescafe today...couldnt avoid it..even it might turn myself worst"

Monday, October 18, 2010

Nescafe o nescafe








Nescafe o nescafe

memang sedap minum di cafe

Nescafe o nescafe
dah di baca si buku cerita
dengan harapan penat si mata lalu terlelap lah ia
namun ianya tinggal angan-angan semata-mata

Nescafe o nescafe
Otak dah penat untuk terus berfikir
tiadalah daya selepas seharian mengerah idea sehingga jatuh fakir
namun si kelopak mata masih degil bak batu kikir

Nescafe o nescafe
esok menanti penuh aktiviti
badan penat minta dikasihi
pukul 3 pagi masih tak tidur-tidur lagi!


p/s~pesanan penaja yang jauh di mata tp dekat di hati.."last minum nescafe sebelum jam 5 ptg sahaja"

Sunday, October 17, 2010

Bumi Cinta

Kuatkan ikatan tekad,

angkat tinggi-tinggi bendera harapan

berjalanlah menuju Allah

dengan bersungguh-sungguh, tanpa lelah

jika rasa lemah menyerangmu,

isi jiwamu dengan kekuatan Al-Quran

libas nafsumu, jangan kasi ampun

nafsu selalu mengajakmu menuju kebinasaan.


Sebuah karya Syaikh Muhammad Ahmad Al-Rasyid
di dalam buku, 'Nahwal Ma aali'

mengenalinya hasil bacaan Bumi Cinta karya Habiburrahman El-Shirazy

Friday, October 15, 2010

Jom mandi!

Jom mandi buih!
eh, bkan utk manusia, tpi kereta!
tp untuk manusia leh gak,
sila buat di tempat terTUTUP dan SAMA jantina sahaja yer


akhirnya, mandi gak la kete ni..
dah setiap hari abah tnye keretanye dah mandi ke blum,
mau tak sesak nafas nk menjawab?
dah pinjam, sila buat cara pinjam ye?!


 ok, one thing yang buat saya kagum kat car wash ni..
ada di antara pekerjanya adalah REMAJA LELAKI melayu ye
gila! CK memang nk tabik spring td,
tp, cover lagi lah kan..
berapa ramai budak melayu kita sanggup wat keje ni..
alih2, sanggup goyang kaki melepak sambil tanam anggur kat umah susahkan mak bapak.
teringat post lama CK pasal ni,
seyes, tabik spring la..
p/s~popular jap muke budak ni..ngeh2
tp, maaf! perlu ditutup jua..

Wednesday, October 13, 2010

Dah cukup BAIK ke aku dan kamu?!

Semua orang nk jadi baik
Tapi, "baik' sgt subjektif

Cube tanye kat sowang-sowang ape 'baik' bagi mereka
memang confirm akan dpt jawapan yg berbeda-beda, eh silap, berbeza-beza

maybe ada yang kata,
baik itu apabila seseorang itu bertudung labuh, menutup aurat,
baik itu apabila si dia lemah lembut, bersopan santun, lemah gemalai..
mungkin juga ada yang kata, baik itu apabila si dia sanggup berkorban apa saja untuk si kawan yang susah,
bahkan, si dia yang sanggup buat segala bagai kerja orang lain atau mereka yang sanggup selesaikan tanggungjawab orang lain juga dianggap baik.

Ade ke skema jawapan untuk maksud apa itu "baik"?

CK pernah terbaca pendapat seorang rakan..
"baik itu apabila seseorang itu melakukan AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR yakni melakukan segala kebaikan dan meninggalkan segala larangan-Nya"

hoho,
memang payah tu nak capai aspek ke"baik"an sebegitu..
Buat baik satu perkara tak semestinya si dia akan tinggal semua larangan-Nya..

so, kiranya semua orang tak baik lah ye?
(kecuali nabi dan rasul Allah yang bersifat maksum..)

hmmm...
manusia itu tak sempurna,
tak pernah lari dari melakukan kesilapan..
tapi, berusaha ke arah menjadi yang lebih baik itu lebih baik kan?
sebab kita senantiasa ada ruang untuk menjadi lebih baik!

Monday, October 11, 2010

Desaru dan Taman Bunga lagi..

Hoho..
hobi baru..
tangkap gambar,
Tapi bukan gambar sendiri ye..
sebab memang sedar diri,
diri tu bukan cantik macam model..!

(a)Desaru

 (b) Taman bunga lagi..ngeh2


Saturday, October 9, 2010

Taman bunga+Nusajaya

9th October 2010,
7.00am..
gi 'dating' berdua ngan cik nadiahku sayang..
venue: Nusajaya dan Taman Bunga JB
plan asal, 
ada lagi 3 orang jelita-jelitawan yang turut serta dlm perjalanan tak berapa nak jauh ni..

Namun apakan daya,
kelopak mata mereka lagi penting untuk dilayan dan dituruti..
hahaha

Untuk buah tangan bagi mereka bertiga,
sila lihat gambar di bawah

Sekitar di taman bunga 

Dan ini pula di kawasan Nusajaya



oh ye, cik nadiah dah plan macam-macam dalam kete td...da siap kertas kerja rasanye..so, tunggu jelah moga menjadi..LOL


p/s~ Untuk si dia yang jauh disana, jom turun JB? saya bawa awak ke sini..ok x?

Silver leh beranak-pinak ke?

Soalan cepumas:
Silver a.k.a Argentum leh beranak pinak ke bila dicampurkan dengan acid or any alkali??

Biul gak bile fikir ni.
Boleh pulak la % silver tu naik selepas dibuat adsorption kan..

Oh,
kalau memang boleh beranak pinak,
memang confirm lepas ni nak sambung wat master dalam recovery gold lak kan..

Buat experiment,
pastu tapis sebab emas tadi dah bertambah, beranak-bercucu,
then jual..
kayo-kayo...!

Oh ye, lagi satu..
apa pandangan anda tentang perkataan "SENGAL" ye?
agak-agak kalau dengar kawan cakap word tu kat anda, anda marah tak?

Wednesday, October 6, 2010

Sila malu~!

Karang ayat punye best,
puas kowt fikir nak susun kata-kata,
Bila nak send,
Baru sedar,
Hp tu tak save nombor orang yang ingin diberi.


Dengan bangganya,
tekan je lah kan..
bajet ingatan tu memang superb!
and proceed tekan button send..


Balik bilik,
Cek balik no. tu kat hp satu lagi,
Hahaha..sengal!
Salah nombor..
erk!
Sila MaLu~!

p/s~naseb bek la orang tu tak reply..LOL

Sunday, October 3, 2010

Buat mereka yang terasa diri tu status seorang anak, jom main kira-kira...

Buat mereka yang terasa diri tu status seorang anak, jom main kira-kira...

Sila kira berapa banyak wang dan duit yang mak abah awak habiskan untuk awak?
Sila kira berapa banyak masa yang mak abah awak peruntukkan untuk menjaga awak?
Dan sila juga kira berapa banyak kasih sayang yang mak abah awak curahkan untuk awak?

Hoho..
Mampukah terkira?

Dan sekarang,
Sila kira berapa banyak pula masa yang awak luangkan untuk mak abah awak sepanjang awak hidup dengan mereka?
Sila kira berapa kali awak menggembirakan hati mak abah awak?
Dan sila juga kira berapa kali anda teringatkan mak abah awak dalam 24jam sehari?

Yang ni, rasanye pasti terkira sebab memang confirm sikitnye kuantiti~!

p/s~pos untuk teguran diri sendiri..ampun maaf kalau ada yang terasa...tp, memang diri CK sendri dah cukup terasa!

Saturday, October 2, 2010

Mak, Abah..TQ!!

Budak kecik: "Mak, ampu-ampu!" (sambil menunjuk-nunjuk ke arah lampu yang berwarna-warni)
Si Mak: "Iye, lampu tu"


Situasi ini berlaku 18 tahun dahulu, ketika budak kecik itu berumur 4 tahun. Ketika itu, mereka sedang bersiar-siar menaiki motorsikal di perkarangan jalan parlimen di malam hari.

Aiyoo....
Ketika mak abah bercerita tentang itu,
Bercerita di depan wan ngan busu pulak tu,
Membuatkan CK senyum tersipu2 ayu!
haha

Kalau suruh flashback time umur 5tahun ke bawah,
Ampun maaf, memang CK tak mampu nk rewind, n play back!

Dah besar,
22tahun!
aiyoo!~
sok lusa, semalam tulat, still menyusahkan mak abah!
Ceit!

Sunday, September 26, 2010

Ya Rabb

Allah....
Berat..
Sakit...
Tapi aku tahu Kau tetap disampingku..

Allah...
Kau berikan masalah..
Kau menguji...
Tapi aku tahu Kau menyayangiku..

Allah...
Walau aku tidak tahu dengan siapa yang harusku luahkan dengan hambaMu yang lain,
Walau aku buntu siapakah yang harusku cari,
Tapi aku tahu aku ada Kau yang sudi mendengar setiap duka dan sukaku..

Saturday, September 25, 2010

Untuk kamu yang aku kenali

"Ya Allah, kumohon dipermudahkan urusan kami.."

Minggu yang baru di lalui mahupun minggu yang bakal diharungi...
Bagi mereka yg aku kenali,
ia merupakan minggu yang agar sukar dilalui dan diharungi!

PSM/FYP,dengan experiment  yang tak menjadi,
Ditambah pula dgn due date yang aci suka main kejar-mengejari,
memang cukup menyesakkan kepala sehingga menggigit jari!

Bagi yang baru sahaja diarahkan untuk submit proposal untuk dilulusi,
ditolak direject diteguri,
memang suatu berita yang amat mendukacitakan si hati!

Yang ditarik nikmat kesihatan yang baik sehari-hari,
diuji dengan kesakitan dan kedukaan si diri,
sesak dan risau confirm2 duk bersila dlm hati!

pick pocket nama diberi
hilang segala bagai kad dan segala maklumat yang penting untuk si diri!
hinggakan terpaksa pulang ke rumah yg beribu batu semata2 nk  dikembalikan semua yang bukan di lagi digenggami..
Duit/wang yang berangka-angka memang confirm kene sapu sekali
Penat badan dan juga penat hati!

Test dan ujian bakal diduduki,
buku tebal berinci-inci minta ditemani,
korban tidur, korban kehendak hati,
Agar tak menyesal di kemudian hari.

Bagi yang berprogram berhari-hari,
Pasti hati menjerit-jerit mahu ia berjalan seperti yg diingini!

p/s~Semua kisah di atas CK kumpul dari orang disekeliling mahupun diri ini sendri..baik sahabat, keluarga mahupun yang disayangi..

Untuk kamu yang aku kenali,
"terimalah dengan hati yang terbuka dan tanpa soal dihati,
tapi aku cukup mengetahui,
melaluinya sendiri mungkin tak mampu diri ini harungi!

Namun,
ketahuilah, yang setiap masalah mahupun halangan yang anda lalui,
memang tercipta untuk anda harungi,
kerana si DIA tahu yang anda mampu untuk terus BERDIRI!!!"

Friday, September 24, 2010

not good..not good!

Teringin...terasa..mengidam...nk marah..
errrrrrrrr...
not good..not good...
not a gud feeling to feel!

ok!
d best solution is,
Jom cry-cry!
tak susahkan sape-sape kan?

its remind me of 'umi' advice.
sometimes crying is the best way to let it out!
wokeyh 'umi'!!
i'm practising it now..
LOL

Thursday, September 23, 2010

bulat kecik, bulat besar

Bulat kecik bulat besar,
nak kata telur ikan, bukan, telur katak pun bukan!
bila synthesis memang mengharap besar,
agar tak jadi bentuk bukan-bukan!
 (sengal!)

finally!
dapat gak bentuk bulat-bulat ni..
even tak sama saiz..
tapi, xkira!
cik kotak bersyukur gegila!!
sebab nak wat bende ni, kena "empangan pecah" dulu kot!

p/s: sila teka, apakah dimaksudkan dengan 'empangan pecah'??

Saturday, September 18, 2010

saya nak bagi tahu, tapi..

Awak...
saya nak bagi tahu
yang saya sayang awak,
tapi..
saya tak mampu,
sebab saya tahu yang saya harus lebihkan sayang saya pada Dia.

Awak...
Saya nak bagi tahu,
yang saya rindukan awak,
tapi..
saya tak mampu,
sebab saya tahu batas saya sebagai seorang gadis yang berpegang pada agama.

Awak..
Saya nak bagi tahu
yang saya nak awak jadi imam buat saya,
tapi,
saya tak mampu,
sebab saya tahu yang jodoh, ajal maut di tangan Pencipta kita.

Awak..
Saya nak bagi tahu
yang saya nak jadi yang halal buat awak,
tapi,
saya tak mampu,
sebab saya masih lagi tak mampu untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan mithali buat suami dan anak-anaknya.

Awak...
Saya nak bagi tahu
yang saya mengharapkan awak,
tapi,
saya tak mampu,
sebab saya tahu kadang-kadang apa yang kita inginkan bukanlah sesuatu yang terbaik untuk kita.


"Tapi apa yang saya mampu buat,berdoa dan bersangka baik dengan setiap ketentuan-Nya.."

Thursday, September 16, 2010

Eh, jangan perasan!

Eh, siapa saya bagi dia?
Untuk dipujuk!


Eh, layakkah saya di mata dia?
Untuk berdiri sama tinggi, duduk sama rendah!


Eh, cukup sempurna ke saya?
Untuk dilayan bak puteri disinggah sana!


Eh, tolong!
Tolong jangan perasan!
Pabila mahu semua kehendak hati untuk diturutkan!

Sunday, August 22, 2010

i wish i could

Kuatkah aku?
Mampu?

Final year bt not yet final sem.
sengsaranya?
Allah juga yang Maha Mengetahui.

Yup,
I do know,
Allah does not impose on any self any more than one can stand. (Surat al-Baqara: 286) 

but, do I believe in myself?
do I believe that I could get through?

I'm the one who always provoke my brothers, my sisters in motivation slot especially. 
'adik-adik mesti yakin pada diri sendiri yang adik mampu buat,
Tiada yang mustahil..'

self-confidence?
Am I the one that who didn't walk her talk??
oh, Allah...I need the STRENGTH
I need Your GUIDANCE..