KLIK!

Sunday, December 4, 2011

not again and over again

Ada ketika
Ada masa
pasti bisikan itu menjelma
"kenapa tak cuba untuk baik semula?"
"kenapa perlu berkeras?"
"sekadar bertanya khabar, apa salahnya?"

dan ini
ini jawapan yang dibisikkan kembali!

This is what I hold,
that make me now!



Saturday, December 3, 2011

kata mereka

mak pesan:
bukan senang nak jadi senang

abah pesan:
bertolak ansur dengan orang bawahan,
jangan main sergah je,
jangan berlagak,
sebab kita pun pernah rasa susah suatu ketika

arwah wan pesan:
bila dah jadi orang besar, 
jangan pandang rendah kat orang lain,
hormat orang lain

saya rindu mereka!
sangat!

Thursday, December 1, 2011

Question. care to give me the answer?

random question:

WHAT DO YOU CHASING FOR IN YOUR LIFE?

simple question
but make me concern a lot

Wednesday, November 30, 2011

ada ketika aku terkenang

KENANGAN itu BERHARGA
sungguh,
aku TAK MAMPU NAK BUANG

tapi yang pasti
KENANGAN itu yang akan aku jadikan KEKUATAN
dan PENGAJARAN

untuk aku meniti
hari-hari
di BUMI
milik ILLAHI

Tuesday, November 29, 2011

depends

it might be right, it might also be wrong
depends

kalau ada jodoh tak kemane. 
sebaek mana pun kita rancang, 
kita usaha, 
kalau Allah kata tak, 
tak lah. 
so, 
kenapa nak risau benda-benda mcm tu 
sedangkan kita ada benda lain yg lebih utama untuk dirisaukan?

Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah 1433..

Salam Maal Hijrah 1433..

Muhasabah diri
Merenung kembali hari-hari yang telalh dilalui

Siapa sangka keadaan kita seperti hari ini?
Siapa sangka kita masih berdiri di muka bumi milik Illahi?

Mungkin
setahun yang lalu
kita berada di dalam keadaan yang berbeza dengan saat ini

Mungkin dulu,
kita kais pagi makan pagi
kais petang makan petang
Tapi hari ini,
perut itu mampu diisi tatkala keinginan untuk makan menjelma

Mungkin setahun yang lalu
hari-hari mengadap buku,
bersengkang mata menyiapkan assignment yang diberi
Tapi hari ini
kita mengaplikasikan pulak ilmu yang tersemat di akal di hati
otak ligat berfikir berkatkah tidak rezeki yang dicari dimakan hari-hari

Mungkin setahun yang lalu
kita masih di tanah air tempat kelahiran sendiri
mengharap agar suatu hari nanti mampu bermusafir ke sana sini
Tapi hari ini
Nah!
impian menjadi realiti
pabila kita berpijak di 'tanah' lain mencari makna diri

Setiap insan punya cerita tersendiri
Dan pasti kita tak pernah sangka kita jadi seperti keadaan kita hari ini

Tahun baru
Buku baru
Azam yang baru
Moga baru itu bermatlamatkan hanya untuk YANG SATU~

Friday, November 25, 2011

Laporan cuaca

Kadang-kadang ada matahari
Kadang-kadang hujan yang turun
Kadand-kadang awan mendung yang meliputi
Kadang- kadang ada pula pelangi yang datang menyinggah

ini hanya sementara..
kita 'di sini' bukan selama-lamanya..
ini hanya persinggahan yang sekejap cuma...
yang akan kekal nanti 'di sana'...

Wednesday, November 23, 2011

katil vs astro

katil vs astro
which one I should choose to?

Different category
doesnt make sense to compare also

but
seriusly
i need an opinion
WHICH ONE??

both are important
but in different aspect

So?
ur opinion?
anybody?

Tuesday, November 22, 2011

beautiful~

Siapakah wanita cantik itu ?


✔ Dia melukis kekuatan melalui masalah .
✔ Dia tersenyum saat tertekan .
✔ Dia tertawa saat hati sedang menangis .
✔ Dia tabah saat dihina .
✔ Dia mempersona kerana memaafkan .
✔ Dia mengasihi tanpa balasan .
✔ Dan Dia BERTAMBAH KUAT dalam DOA dan PENGHARAPAN ILAHI .

Jadilah wanita cantik itu :)
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju ke akhirat :)



p/s~trying my best to be 'beautiful'...InsyaAllah

Friday, November 18, 2011

HIS Love will make me stronger


HIS Love will make me stronger

who's love?
HE

who is HE?
Allah...

It will make me stronger!
Hang in there
I will find it!

1001 cerita
 Dia pasti tahu

aku yakin!
Dia pasti tahu

Biar semua manusia tak tahu apa yang tersimpan di hati
namun Kau pasti tahu

Biar semua manusia tak tahu aku sedang mengalirkan air mata jernih itu
tapi aku yakin Kau pasti tahu

"Tunjukkanlah keindahan keyakinan dan tawakal ku kepadaMu, Ya Allah"

Friday, November 4, 2011

masam masam manis

Regrets and mistakes,
they're memories made
who would have known how bittersweet that would taste?

Agreee!
pahit
manis
masam
masin
kita tak akan tahu bagaimana rasanya
melainkan lidah sendiri yang merasa

kadang-kadang
terlampau masam
mampu buat kita menangis

kadang-kadang
pedas sangat pun
mengalir gak air jernih tu

tapi
kadang-kadang
masam itu yang kita suka
lagi masam
lagi kita rasa gian nak telan

ia satu pengalaman
mana ada orang mampu untuk membeli pengalaman
tiada bukan?

ketahuilah
mengenali kamu
satu anugerah buat aku
menyayangi kamu
satu nikmat yang DIA berikan kepadaku
dapat berkongsi sedih gembira dengan kamu
satu pernghargaan buat aku

terima kasih
terima kasih
terima kasih
untuk segala-segalanya

and I WISH nothing but the BEST for YOU, too

mode"terkarut benda mengarut"

Monday, October 31, 2011

Gula


This pic credit to aimanazlan

Sejauh mana kita mampu melihat sesuatu perkara yang berlaku di depan mata itu ketentuan dariNya?
Terjadi dengan izinNya
BagiNya, itu yang terbaik untuk kita
Tapi bagi kita?
Mungkin satu kesedihan
Hatta jua satu kekecewaan

Pabila sesuatu yang tak diingini dek hati terjadi
Pasti!
Cepat sekali rasanya diri ini terus melenting
Cepat benar api marah itu terus menular
Lantas sekali air mata itu turut datang menemani

Terus
Persoalan bertubi dalam diri
Di mana letaknya waras akal yang dimiliki
Di mana letaknya sabar dan redha

Sedarlah wahai diri
Bukalah pintu hati
Sampai bila hidup terus-terusan begini
Belajarlah  melihat sesuatu itu di bawah suratan takdir Illahi
Pasti hidupmu tenang dan aman setiap hari

Buruk di mata kita
Pasti baik di ‘mata’Nya

Sedih di hati kita
Mungkin akan membawa gembira dariNya

Kecewa dirasa saat ini
Pasti di turunkan rahmat dariNya esok mahupun lusa

Sabarlah
Pahit untuk seketika
Pasti akan ada  ‘gula’ yang akan dikirimkanNya untuk kita
Cuma kita tak tahu
Sama ada  'gula melaka' mahupun 'gula pasir' yang akan diturunkan olehNya
Sabarlah!
Pasti manis di penghujungnya

Sunday, October 30, 2011

Erti hidup pada memberi

Erti hidup pada memberi
tanpa mengharap
sedikit pun balasan

Erti hidup pada memberi
tidak perlu harta benda
tolak ke tepi wang dan harta
bukan itu menjadi kayu ukuran


Erti hidup pada memberi
Doa
Kasih sayang
Perhatian
itu lebih bermakna


Erti hidup pada memberi
'tangan' di atas lebih mulia
tegakah kita untuk merelakan
sampai bila hanya untuk terus menerima

Syukran
bagi mereka yang senantiasa berada di sisi
tidak kira sesak mahupun bahagia
anda harta tidak terhingga!

Friday, October 28, 2011

Indah hidup bertawakal

this pic credit to aimanazlan

Indah hidup bertawakal
Hanya yang benar-benar mengamal
Pasti tahu kemanisan!

Indah hidup bertawakal
Teguhnya diletakkan setinggi pengharapan
segenap kepercayaan
hanya pada Yang Memiliki

Indah hidup bertawakal
Tiada gusar di hati
Tiada apa perlu dibimbangi
kerna dirinya tahu
nasib diri 101% terletak pada Illahi

Indah hidup bertawakal
bukan mudah untuk dikejari
tapi ia bukan suatu illusi
mampu direalisasi
jika pandai menjaga hati

Indah hidup bertawakal
wahai hati
wahai diri
kau lebih mengerti
kau lebih memahami
perit hidup dengan 1001 persoalan yang tiada jawapan yang pasti
kembali pada Yang Hakiki
agar hidup lebih bererti!

[monolog dalaman;2pm, 28/10/2011,friday]

Wednesday, October 19, 2011

For me and also for you

"Allah menguji kita menerusi “apa” yang paling kita sayangi. Seperti Ismail yang menjadi ujian kepada ayahnya Ibrahim, justeru Ismail itulah yang paling disayangi oleh Ibrahim AS. Dalam hidup kita pasti ada “Ismail” kita yang tersendiri. Mungkin anak, mungkin isteri atau suami yang menjadi “Ismail” kita… lalu korbankanlah demi cinta kita kepada Allah. Rasa sakit diuji tidak akan sembuh secara mendadak, tetapi beransur-ansur. Teruskanlah merintih kepada Allah. Pinta dibesarkan iman untuk menghadapi ujian yang diberi..."

Jatuh hati bertimpa-timpa

Perjalanan kehidupan
Rumit
Berliku-liku
Kusut
Tak mampu di sikat bagai menyikat rambut yang kusut

Hati
Tersimpan seribu satu rahsia
tak mampu diluah
Dengan hanya kata-kata
Kadang-kadang,
Perkataan yang digunakan tak seiring sejalan dengan hati yang turut berkata-kata

Langkah kaki yang diambil
Tangan yang dihayunkan
Ekspresi muka yang diberikan
Mampu berikan makna berbeza
Dalam terus menghadapi kehidupan seharian

Argh
Mengarut sudah
Akal di kepala mengerah berfikir
Hati di dalam badan terus memujuk
Jari di keyboard sibuk menekan-nekan
Mata melihat baris-baris ayat manual yang perlu diedit

Abaikan
Pabila diri sebegini
Tidak keruan

Ya Allah
Permudahkan!

Tuesday, October 18, 2011

$$$

Same problem
Same thing
All round
Like a circle

Haisshhh
Think harder
Act wisely

Tuesday, October 11, 2011

PENANG TOUR PART 1

BUKIT BENDERA, PENANG
MENARIK!
SEJUK IF LEPAS HUJAN...
AGAK TAK SEJUK BILA PANAS=P
YANG MENARIK..
NEK TRAIN YANG SUDUT NAIK DAN TURUN 45 DEGREE
HIJAU..
DAMAI..
YES!

PERINGATAN!
SILA BAWA KAD MATRIK/KAD PELAJAR + IC BIRU YER..
THEN U GET RM4.00 FOR TRAIN TICKET...
IF NOT, 
WITHOUT KAD MATRIX=RM 8
WITHOUT BOTH = RM30!
HONESTLY,
KAT ATAS TU TAK ADE YANG MENARIK PUN...=P

 



BT FERINGGI
NICE!
BEST!
MANDI?
ERMMM....LELAKI BOLEH LA KOT...
 TENANG?
SURE, IT DO!

TO BE CONTINUE...
HEHE...
SUKE!

Thursday, October 6, 2011

i miss it~!!

rindu untuk berblogging
rindu nak bermadah kata seperti dulu kala
rindu untuk berkongsi itu ini dengan pembaca

rindu untuk membaca
rindu untuk menyelak helaian buku mencari makna
rindu untuk terus membangkitkan motivasi diri dengan permainan kata-kata

rindu untuk menghayati bait-lait lagu
rindu nak mencari lirik lagu yang diminati
rindu nak mengalunkan lirik2 yang bermakna yang mampu memberi inspirasi pada diri

itu aku suatu ketika dahulu
itu cara aku menghabiskan sisa-sisa masa yang berlalu
itulah aku di kala aku kuat untuk terus berdiri mencari hala tuju

Thursday, September 22, 2011

tertekan terus tersesak dan pengsan

OK
tertekan
ada benda tak kat dalam dunia ni tanpa guna duit?

kete:

minyak,
duit.

tol,
duit.


makan,
duit.

toilet
pun duit!

Haish
hulur daun ke
guna recycle paper ke
tak leh ke?
bernilai gak
sapa kate tak bernilai?

huh
sesak!
pengsan!


Tuesday, September 6, 2011

4 tahun

4tahun
dihempas pulas
habis keringat dikerah
diperah sehabis-habis
akhirnya
ini kesudahannya

ajar aku untuk redha Ya Allah!
ajar aku untuk redha Ya Allah!
ajar aku untuk redha Ya Allah!

tiada scroll
tiada topi
tiada jubah
mungkin
tapi itu kemungkinan besar
tinggi peratusannya

keputusan dibuat
bukan bermakna mementingkan diri
tapi melihat pada keadaan diri
mengukur baju di badan sendiri

4 tahun berlalu
bnyak memori
suka dan duka
tiada gambar bakal tergantung
tiada jambangan bunga bakal diterima

maaf mak!
maaf abah!
maaf atuk!
aku tak mampu!

biarlah
malam ini
saat ini
ketika jari-jari ini menari di atas keyboard
air jernih itu laju membasahi

biarlah
malam ini
sedu sedan itu
rasa terkilan itu
menghantui diri

esok hari
moga KAU ajar aku untuk REDHA
moga KAU ajar aku untuk terus terSENYUM
moga KAU bimbing aku untuk terus TENANG

Wednesday, August 31, 2011

For you who read
For anyone that know me
Special for the followers
From heart to the silent readers


Friday, August 26, 2011


ke 'sana' ke 'sini'

berubah?
memang mudah!
ke arah 'atas' mahupun 'bawah'

yang payah?
mahu istiqamah
untuk terus melangkah
itu bukan mudah

sekali tergelincir
dua kali terngadah
pasti mudah mengalah
terjentik di hati,
penat dan lelah!

ah!
hidayah datang bukan hari-hari
yang mampu untuk ditelefon, disms
dalam 15 minit
datang dalam bentuk delivery mcm McD

Hati
itu tempat hidayah duduki
hati
bukan kita pemilik hakiki
Illahi
Dia yang mampu membolak-balikkan
ke 'sana' mahupun ke 'sini'

Surah Al-Imran:Ayat 8




without HIM, we are just nothing


Sunday, July 17, 2011

sometimes crying is the besr cure

Mahu pergi sejauh mungkin
Mahu berlari selaju mungkin
Mahu menghilangkan diri
agar tidak lagi diketemui!

Kalau itu yang dipinta
Kalau itu yang diminta
baek!
usah berikan
biar kaki ni sendri memikirkan cara dan kaedahku sendiri

Baek!
usah meminta lagi!
jangan sesekali mengungkit
jangan sesekali mengadu!

jika hingga ke saat tadi,
kepala ini serabut
memikirkan itu dan ini
mencari jalan dan kaedah
bagaimana aku mampu membantu
atleast tanpa meminta-minta!

hingga rehat badanku
aku hiraukan
aku endahkan!
hingga aku sakit
tiada yang tahu

bukan niatku untuk meminta balasan
tapi cukuplah sekadar kasihan
sebab niat aku satu
tak mahu menyusahkan
tak mahu membebankan

tapi
hanya disebabkan itu
aku salah
aku hina

kan kucuba melarikan diri sejauh yang mungkin
kucuba membawa diri
pasti kucuba untuk tidak kembali lagi

terima kasih!
terima kasih tidak terhingga
jika ini yang aku perolehi
terima kasih sekali lagi

Friday, July 8, 2011

mahu itu dan mahu ini

Mahu syukuri apa yang ada
Bukan menangisi apa yang tiada

Mahu mengejar cita-cita
Bukan membiarkan masa yang ada berlalu begitu sahaja
Bukan setakat pangkat yang dikejar-kejarkan
tapi peluang untuk berbakti pada bangsa dan agama

Mahu mencari keredhaan dan kerahmatan dari si Dia
Bukan meraih amarah mahupun dosa
bukan hanya berjaya di dunia
malah di 'sana' matlamat utama

Mahu menjadi seorang yang senang dihampiri
Bukan seorang yang ditakuti dan digeruni
menjadi seorang yang mampu dicontohi dan diteladani
bukan seorang yang hanya betah berkata tanpa isi

Mahu menjadi seperti pokok kelapa
Yang mampu digunakan di setiap inci dan sentimeter
Dari batangnya hingga hujung daunnya
berguna untuk setiap manusiawi

Mahu menjadi seperti sekuntum mawar
Bunganya cantik dari pandangan mata
Harum baunya dihidu si manusia
Namun tak tegar dipetik begitu sahaja

Mahu menjadi seperti Aishah
Yang bijaksana dengan ilmunya
Yang manja dengan telatahnya
Yang hebat dengan keimanannya
Yang taat dan mesra bersama suami tercinta

Oh!
banyak sungguh harapan itu dan ini
perlu disiplin diri yang tinggi
moga ini bukan hanya omong-omong kosong
tapi satu isi kata hati
yang mampu menjadi matlamat buat badan, tangan, kaki, akal dan hati
untuk turut berkerjasama
mencari bahagia yang hakiki

buat semua yang baca post ini
doa kalian amat ku damba dan ingini!
(~.*)

Tuesday, July 5, 2011

tribute buat si dia

saya masih ingat
ingat akan kata-kata nasihatnya
terngiang akan suaranya

masih kuat diingatan
akan kemuliaan hatinya
tidak pernah berkira
dengan sesiapa jua

saya masih ingat
akan keenakan masakannya
kengarupan roti canainya
sedapnya sambalnya..
akan cucurnya
akan sambal belacannya
akan setiap satu masakan hasil air tangannya

saya masih ingat
tidak pernah lokek dia untuk memberi
tidak pernah lokek dia dengan senyumannya
biarlah orang mengata,mengeji dibelakang mahupun di hadapannya
tetap dilontarkan senyuman dibibirnya,
kekal membisu seribu kata tanpa membalasi
biarpun dia tahu,
dia berada di pihak yang benar

saya masih ingat
saya dijaga, dibelai
ditatang bagai minyak yang penuh
sedari dari kecil
hingga mampu berdiri dengan kaki sendiri
tidak pernah sekali pun
dimarahi, diherdik mahupun ditangankan

saya masih ingat
setiap kali cuti sekolah
setiap kali bermulanya cuti semester
pasti kaki kurniaan Illahi ini
menjejakkan kaki ke rumahnya

saya masih ingat
sukanya dirinya akan urutan dua tangan ini
entah mana yang sedapnya
saya sendiri tak tahu
tapi yang pasti,
tangan ini jua yang dimahunya untuk tolong mengurangkan kesakitan yang dialami
kerusi urut yang beribu itu pun ditolak olehnya

saya masih ingat
3 hari 2 malam
diri ini berjaga siang dan malam,
untuk menemani,
memujuk, untuk menjamah sesuap makanan,
hatta hanya 2 sudu bubur setiap kali santapan

saya masih ingat
pada malam itu
saya keseorangan
menemani dirinya didalam kesakitan
di hospital itu,
tilam itu,
katil itu,
wad itu,
menjadi saksi buat saya dan dia

saya masih ingat
malam itu
berulang-alik dari katil ke tandas
digagahkan jua dirinya
akibat perut yang tidak selesa

entahlah
apa yang tidak kena
mungkinkah disebabkan kesan morfin itu
adakah disebabkan kesan ubat itu
tak terlintas difikiran saya
ketumbuhan itu pecah di dalam perutnya

hampir 10 kali
hanya pada satu malam
ulang-alik dari katil ke tandas
apalah kudrat yang dirinya ada?
untuk mengurus diri?
hatta untuk membawa diri?

sedang saya sibuk menguruskan dirinya,
dengan tenaganya yang semakin berkurangan,
terkeluar ayat ini dari mulutnya
"Dulu kecik-kecik wan yang pakaikan mi seluar, sekarang ni.. mi yang pakaikan wan kain"

dan malam itu,
air mata yang saya tahan,
yang saya bendung
dari terkeluar dihadapannya,
akhirnya tumpah jua..
saya sangkakan
pada gelap wad itu
tak terlihat air mata ini olehnya
namun,
saya silap
matanya pantas melihat linangan air mata ini

maghrib itu
dia pergi meninggalkan kami
pergi dengan tenang
pergi dengan senyuman dibibir

saya masih ingat
sepanjang malam itu
tak henti-henti
bacaan Yassin itu bermain dibibir saya

saya masih ingat
kedua tangan ini memandikannya

saya masih ingat
ketika bibir ini mengucup dahinya buat kali terakhir

saya masih ingat
akan sejuknya kulitnya ketika kucupan terakhir itu saya berikan

dan saya masih ingat
ketika dirinya dimasukkan ke dalam liang lahad

malah saya masih ingat
ketika talkin itu dibacakan

dan kini,
air mata ini terus laju mengalir
selaju memori saya bersamanya bermain di ingatan,
sebab kini,
dia tiada lagi
dia pergi tanpa sempat melihat cucu sulungnya ini
menerima segulung ijazah pada waktu convo nanti

dia pergi
pergi menemui Illahi

Moga dirinya senantiasa dirahmati ILLAHI
Dilapangkan kuburnya seluas-luasnya
Dipermudahkan urusannya di sana
Diampunkan setiap satu dosa-dosanya...
AL-FATIHAH..

Friday, July 1, 2011

1st, 2nd, 3rd and....

1st-MAYBE succeed

2nd-FAILED

3rd-HOPE to succeed

4th-positive to succeed


yeah!
never give up!
Jangan menyerah!
http://www.youtube.com/watch?v=mTp-OxfkCao

setiap kali buat,
setiap kali masuk itu, masuk ini,
pasti nama ALLAH itu bermain di fikiran, 
pasti selawat ke atas Rasulullah itu meniti di bibir.

takut!
takut tak menjadi,
cemas!
cemas apabila apa yang dihajati menjadi, tak menjadi.

YA,
naseb diri ini bukan terletak di tangan kiri dan kanan yang diberi
kejayaan diri ini bukan 100% bergantung pada diri sendiri
tapi,
DIA!
Dia yang menentukan segala-galanya,
tangan ini hanya menggerakkan,
tapi DIA jua yang menentukan

serahkan! 
tawakal!
doa!
3 KEKUATAN yang diri ini ada!


Thursday, June 23, 2011

bukan hitam, bukan putih

Hidup itu bukan satu nada
bukan hanya satu warna
Hidup itu pasti bergelora
pasti ada pasang surutnya

kalau susah itu dikatakan hitam
senang itu dikatakan putih
kalau gembira itu ada warna-warninya
duka itu pasti terasa kegelapan dan kesuramannya

Senang tu tak pernah datang bergolek
Senang itu tak pernah datang melayang-layang

Susah itu bukan selama-lamanya
Susah itu bukan pengakhiran suatu kehidupan

Mak selalu pesan
"BUKAN SENANG NAK JADI SENANG!"

Dah tahu!
tapi diri tak pernah mengerti
tahu tapi tak menghayati!
kan lain ertinya tu?

Bukan mak je selalu pesan
DIA yang duk memerhati setiap saat itu pun
sudah berkali-kali memesan di dalam kitab bekalan sepanjang zaman!
"SETIAP ADANYA KESULITAN PASTI ADANYA KESENANGAN"

dan kadang-kadang
Bait-bait lagu ini bukan sekadar hiburan
tapi mampu mengetuk sikit kepala yang kadang-kadang dalam mimpi
yang mampu membuka mata hati yang saja dijadikan buta tuli


jangan gentar mengejar mimpi
yakin berani percaya diri


jangan takut jatuh ke bumi
                              bingkas bangun melangkah lagi ke depan, 
lari dan terbang menuju bintang
hanya kau saja yang bisa menentu arah hidupmu
[OAG:GENERASIKU]


teringat satu post warna-warni...
warna menarik
gambar menarik
moga kita mampu menghiasi dan mewarnai
kehidupan sendiri
di bawah syariat ILLAHI

Thursday, June 16, 2011

ini memori kecil yg bermakna!!

Melihat adik bongsu yang satu
Lebih senang dengan panggilan 'adik'
Allah takdirkan kami 3 beradik,
Aku yang sulung, angah dan adik

Pelik sejenak,
antara kami bertiga,
adik yang kurang 'menjadi'
bukan bermakna kurang 'menjadi' itu dia sampah masyarakat
bukan!
tapi segi pencapaian akademik dibandingkan ngan aku dan angah

ntah
kenapa abah dan mak agak 'ringan' dlm menguruskan urusan akademik adik
kurang penekanan maksud aku
teringat kisah lalu...

Kalau dulu,
ketika di sekolah rendah
Tali pinggang, hanger tu jadi makanan ruji harianku
tiap kali buat kerja sekolah
pasti abah di depan bersama hanger di tangan
kadang-kadang tangan kosong saje
tapi,penuh ngan bunga-bungaan untuk mencubit ketika perlu

Usah berangan untuk tak siapkan kerja sekolah
usah bermimpi untuk berehat-rehat di malam hari 
usah terdetik di hati untuk menonton kartun di tv 
jikalau latihan di buku itu tidak diselesai dijamah

dulu...
abah ajar dengan ketegasan
ketegasannya lahir dari latihan seorang polis
salah sekali, pasti piching suara itu meninggi
pasti rumah itu turut bergegar sekali dengan suaranya
salah dua tiga kali,
pasti ade bahagian badan yang terasa sengal dan pedih tak sana mahupun sini
pasti ada bahgian badan ini yang 'dijamah' oleh hanger mahupun tangan kasarnya sendiri

pernah sesekali aku bertanya
'abah, kenapa abah garang ngan mi ngan angah je, tapi ngan adik tak?'

abah jawab
'cuba tengok apa yang korang dapat sekarang?'

Bila abah jawab begitu,
mulut ini terus terkunci
diri terus membatu
terus akal buntu mencari kata-kata untuk membalasi

sebab kini,
diri ini mampu berdiri di kaki sendiri
diri ini mampu belajar mununtut ilmu Allah diperingkat yang lebih tinggi
dan kini aku di sini
mampu menjadi seorang anak,
seorang cucu,
seorang anak buah
yang mampu menjadi kebanggaan keluarga sendiri
malah sedikit sebanyak mampu untuk berbakti pada agama dan bangsa sendiri

Terima kasih abah!
terima kasih untuk ketegasan itu
terima kasih untuk didikan itu
terima kasih untuk hanger dan tali pinggang itu

tulisan ini bukan hanya untuk contest dibawah


tulisan ini ibarat satu penghargaan yang tak terkeluar dek mulut
tak mampu diluahkan dengan kata-kata
sempena Hari Ayah yang bakal tiba
coretan hati ini ku nukilkan..
untukmu ABAH



[tag ini juga untuk kamu: kak hanna, aksara cinta Illahi dan encik arc]

Wednesday, June 15, 2011

Oh semut!

Mahu jadi seperti semut!
dirinya kecik
tapi mampu membawa bebanan yang besar
mampu menggunakan tulang2 sendiri 
untuk terus hidup berdikari

Mahu jadi seperti semut!
dirinya kecik
tapi pergantungan dirinya kepada rezeki Allah bukan kecik!

Mahu jadi seperti semut!
seperti semut dalam cerita Nabi Sulaiman a.s
seekor semut yang ditawarkan untuk duduk di dalam botol
malah ditawarkan makanan berupa sebiji butir gandum
cukup untuk bekalan makanannya untuk setahun

Mahu jadi seperti semut!
tak pernah dia bergantung harap dengan manusia
kerana pergantungan dengan penciptaNYA sangat besar tahap GIGA
semut yang mampu membezakan mana salahnya sama ada pergantungan dengan si PENCIPTA atau pergantungan sesama yang DICIPTA

Mahu jadi seperti semut!
hidupnya selalu bantu-membantu
hidup yang berat sama dipikul
hidup yang sakit sama-sama

Oh semut!



Perkongsiaan buat bersama

Radio iLuvislam..
Perkongsiaan buat semua..
sambil mengadap skrin laptop..
sambil mata dan otak bekerja keras..
pasti mahu ada halwa telinga..

Jom!
mari!
kita try halwa telinga yang satu ni..
ada message yg berguna
ada lagu yang akan senantiasa mengingatkan kita padaNYa
agar tak terus leka
agar nanti apabila nyawa ditarik dalam keadaan kita mengingatiNya..

Moga bermanfaat buat semua
http://radio.iluvislam.com/radio/iliradio-flash.php

Saturday, June 11, 2011

JUBAH 1

try market: JUBAH COTTON berSULAM: saiz L, RM80, warna biru...sgt selesa dan tak panas..any inquiries, comment sje di pic ini..tQ

Hei kamu [part II]


Katakanlah,"Tidak sekali-kali akan menimpa kami melainkan apa yang ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah,orang-orang yang beriman harus bertawakal"~(at-Taubah:51)

Ya, dah tertulis
dah terang, tak perlu bersuluh!
apa yang berlaku ke atas kamu itu atas ketetapan Allah!

Usah mengeluh
Usah berputus asa
DIA pasti tahu apa yang terbaik untuk kamu!

For indeed, with hardship [will be] ease.Indeed, with hardship [will be] ease. (94:5-6)
Ish, kamu!
dah tahu kan ada ayat ni?
faham kan?
mengapa pelu bersusah hati?
itu janjiNYA!
have a faith!

p/s~ untuk sahabat itu, thanx a lot!
it really helps!
thanx for  time!
thanx for lend ur ears!
thanx for that too~!
let Allah repay u by making ur dream comes true..aminnnnn!
may that opportunity belongs to u!

Friday, June 10, 2011

Hei Kamu!

Hei kamu!
Apa guna hidup sebagai seorang anak kalau tak mampu nak membantu mak abah kat umah?

Hei kamu!
Apa guna umur dah 20-an tapi tak mampu menghulur sedikit ketika mereka terdesak?

Hei kamu!
apa guna title anak sulong kl sedikit pun kamu tak mampu nak jalankan tanggungjawab itu?

Hei kamu!
tak ada belas kasihankah kamu terhadap mereka bekerja siang malam mencari sesuap nasi sehingga kesihatan badan mereka sendiri mereka abaikan???

Hei kamu!
cukup bijakkah keputusan yang kamu ambil tu?

Hei kamu!
tidakkah kamu terfikir keputusan yang kamu ambil itu hanya mementingkan diri sendiri?

Hei kamu!
sudah-sudahlah
bertindaklah mengikut akal yang waras berlandaskan iman!
fikirkan jalan untuk menyelesaikan!
bukan hanya sekadar air mata semata-mata
bukan hanya sekadar doa yang kau tititpkan!
bertindaklah!
cari penyelesaian!

(dari saya untuk aku!)

Monday, June 6, 2011

D kuasa dua

"DUIT BUKAN MATLAMAT 
TAPI HANYA SEBAGAI ALAT!!"

Betul,
sokong!

Hanya alat untuk terus hidup di bumi Allah,
hidup sebagai hamba,
kita sebagai khalifah!

"Sesungguhnya KEFAKIRAN itu amat dekat dengan KEKUFURAN"

Teringat dalam doa al-Mathurat yang selalu dititipkan..

"Ya Allah, aku berlindung kepada-MU dari kekufuran dan kekafikaran"

duit itu keperluan,
tapi ia bukan suatu yang menjadi matlamat hidup seharian.

Yakin dengan rezeki Allah
Rajinkan diri dengan solat Dhuha nya
Tabiatkan diri dengan surah Al-Waqiah nya..

Insya Allah, rezeki itu milikNya
Kadang-kadang kita tak sangka dari sudut mana Dia berikan!
ya, YAKIN dengan hati itu!

untuk tatapan semua,

Friday, June 3, 2011

ini penghargaan buat kamu

bermula!
bermulanya episod baru..
umur pun baru..
bersama semangat baru!
mungkinkah berkekalan? 
insyaAllah,akan cuba kekalkan hingga ianya berada di genggaman!

keputusan dibuat,
usah lagi menoleh ke belakang
teruskan langkah! 
ya! teruskan ayunan kaki itu!

1001 cerita, 1001 kenangan!
thank u!
terima kasih buat anda semua yang mengenali
mewarnai setiap saat hidup ini!


khas buat adik2, rakan seperjuangan, abg2, kakak2 dan 'kamu' yang kukenali di KMPk


buat kakak2 senior di lab a.k.a housemate ku kini


mak abah, family 

dan buat arwah wan khususnya,

kalian membuatkan diri ini lebih bersemangat untuk kaki ini meneruskan perjuangan di atas bumi milik Allah~!

AGAIN, MILLION OF THANK YOU!

Monday, May 2, 2011

dia pergi mengadap ILLAHI

30th april 2011,
7.30 petang...
dia pergi mengadap Pemilik hakiki,
dia pergi mencari kasih Illahi,
dia pergi meninggalkan kami.

30th april 2011
7.30 petang..
pemergiannya ditangisi,
jasanya pasti diingati,
kehilangannya sangat dirasai

30th april 2011
7.30 ptg...
lepas ni tiada lagi suaramu yang menemani,
tiada lagi masakan air tanganmu yang dapat dirasai,

Ya Allah...
lapangkanlah kuburnya seluas-luasnya,
ringankanlah azab kuburnya,
ampunilah dosa-dosanya...
terasa seolah-olah kau masih berada disisi....

Tuesday, April 26, 2011

speechless~!

oh, picture tells everything,
no need further explanation,
but, SPM books?
"anggap saje saya sedang berangan-angan untuk mengambil peperiksaan itu semula"
even, that was 101% IMPOSSIBLE


oh, heart,
please be patience,
finish it first,
then u can go back home!
even, in darkness night..
u couldnt see this..


oh , My Lord,
I only need YOUR little tiny miny strength from YOUR greatest, biggest strength,
I need the calmness,
I need YOU in every breath!


Monday, April 25, 2011

BUKU

Di kala hati ini risau,
buku juga yang dituju

Di saat hati ini tak keruan,
baris ayat di dalam setiap buku itu dirasakan bagaikan gurindam

Di waktu hati ini perlu diteman,
setiap kata di setiap halaman bagaikan dialog dari seorang kawan

Waktu bosan tahap cipan
buku juga yang akan dikejar-kejarkan

p/s~"AISYAH;keanggunan sejati' sedang menjadi teman...Ya Allah, teringin rasanya mencontohi sifat-sifat terpuji seperti saiditina..

Thursday, April 21, 2011

ketawa & berduka

in every tears, He is there
true
101%

kadang-kadang
kita gembira
kadang-kadang
kita ketawa

gembira dan tertawa hingga terlupa
hingga lupa diri buat seketika
hingga terlupa ada insan lain yang sedang berduka


dan satu saat
satu ketika
pasti mata itu bergenang
pasti air jenih itu menitik jatuh


berpada-pada
berserdahanalah
itu sebaik-baiknya

hidup ibarat roller coaster
kadang-kadang kita di atas
wah! hebat terasa diri
kadang-kadang kita di bawah
saat itu, pasti terasa seakan terhenyak dan dipijak!

ini yang sering kupesan,
ini yang sering kubisikkan,
ini yang sering kuingatkan,
akan hati yang acap kali leka dan alpa
apabila musibah itu tiba-tiba datang menimpa setelah kuleka menikmati bahagia

bilamana kegembiraan hatimu ditarik, ketahuilah itu tanda Dia rindu akan rintihan, tangisan dan aduanmu di tikar sejadah..

K.E.B.A.I.K.A.N

oh
Allah
Kau Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu

dia
Kau uji dengan kesakitan

dia
Kau tarik satu kemudahan

dia
Kau uji dengan kemiskinan

dia
Kau uji dengan  keluarga


"sesiapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya"
[riwayat al-Bukhari]

Terang
tak perlu bersuluh
jelas
tak perlu karangan berjela-jela

tujuanNya satu
K.E.B.A.I.K.A.N

betul,
diri ini tak melalui

benar
bukan bahu ini memikul

hanya ini yang terdaya
berpesan,
memberi,
doa,
itu kekuatan diri ini untuk dia, dia dan sesiapa sahaja!

Usaha
agar senyuman itu senantiasa mekar
agar kegembiraan itu tidak pernah pudar
buat dia, dia, dia dan sesiapa sahaja





Monday, April 18, 2011

Buat 3 insan yang berada di sisi

buat insan-insan yang melengkapi kehidupan sehari-hari,
tanpa kalian,
tiadalah warna-warni kehidupanku di sini,
thank u Allah,  memberi peluang untuk adanya kalian di sisi..

untuk 'kamu',
Moga  tabah dalam menghadapi kehidupan sehari-hari,
Moga sakit yang Allah beri, menjadi kaffarah dosa lalu,
Sungguh, sayu hati ini tatkala mndengar 'kamu' meluah rasa yang ditanggungi,
Jasamu tak terhingga sehingga aku mampu berdiri di sini!
"Ya Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,
ringankanlah sakitnya, tabahkan hatinya, permudahkan urusannya sehari-hari, 
agar senyuman itu kembali menghiasi..aminnn"

untuk 'kamu'
yang akan menziarahi bumi ambiya',
sungguh beruntungnya 'kamu', diberi peluang olehNya menjejakkan kaki ke tanah suci,
moga dengan kesempatan yang diberi,
mampu membuka hati itu untuk memaafi!
"Ya Rabbi, Kau permudahkan insan ini dalam dirinya mengerjakan ibadah kepada-MU..Selamatkan perjalanannya pergi dan kembali..Bukakanlah pintu hatinya untuk redha setiap apa yang Kau beri...sesungguhnya Ya Allah, Engkau berkuasa ke atas setiap satu antara kami.."


untuk 'kamu' yang ku anggap seperti kakakku sendiri,
terlalu banyak rasanya yang ku ingin luah untuk dikongsi,
tapi tak mampu kulakukan,
mengenangkan betapa dirimu lagi hebat diuji,
tak sampai hati ini untuk menambah beban yang sedia ada 'kamu' tanggungi,
"Ya Rahman Ya Rahim, bukakan pintu hatinya dalam menerima kehilangan orng yang disayangi, 
berikan kebahagian itu sebagai rencah kehidupan sehari-hari, agar senyuman yang terukir di wajahnya menggambarkan bahagia di hati"

p/s~ bnyak lagi rasanya mahu diluah di sini, tapi mata tak tertanggung lagi sebab empangan pecah tak henti-henti..

Wednesday, April 13, 2011

Moga kau mengerti

Abah,
Tidakkah kau mengerti?
Bukan niatku untuk tidak mematuhi,
Tapi,
Niatku murni,
Mahu membantu ringankan beban yang kau tanggung kini

Abah,
Bukanku tak ingin mengerja cita-cita yang menggunung tinggi,
Tidak pernah sekali luntur semangat untuk aku terus menuntut ilmu untuk bekalan di usia tuaku nanti,
Ketahuilah abah,
aku sanggup berkorban diri,
demi membahagiakan keluarga di sisi.

Abah,
tak pernah kulupa jasamu setiap hari,
betapa ku tahu perit jerih kau mengerah keringat untuk kami,
tapi abah,
izinkan aku mengambil hanya secubit cuma apa yang kau galasi,
agar kau mampu menuai padi yang setelah apa yang kau berikan padaku sejak kecil lagi.

"Ya Allah, kupohon akan petunjukMu. 
Petunjuk untuk hambaMU ini memilih,
agar pilihan itu mampu memberikan kebaikan untuk keluargaku, diriku malah agamaMU!"