KLIK!

Wednesday, January 27, 2010

Sabar DaLam UjikaJi

Aktiviti cik kotak di setiap petang rabu : Menghadiri makmal kejuruteraan kimia dari pukul 2pm hingga 5pm.
Ujikaji dalam penghasilan biodiesel. Tindakbalas antara minyak masak yang selalu digunakan di rumah dengan methoxides (Natrium Hidroksida + Methanol)

Apa itu biodiesel?
Biodiesel ni digunakan sebagai standard diesel engine.
Macam minyak untuk menggerakkan bus kat jalan raya tu.
Murah pun murah, senang pun senang nak buat.
dan yang paling penting boleh kurangkan pencemaran udara!

Gambar di bawah adalah semasa proses tindakbalas berlaku.
Dibiarkan campuran tersebut bertindakbalas dan dikacau selama 1jam pada suhu 60 darjah celcius..
(huhu, lama cik kotak tunggu)


Gambar ini pulak lepas proses campuran dilakukan.
Campuran tadi dibiarkan selama 24 jam untuk menghasilkan 2 layer. Sok cik kotak pergi tengok ye?
Tapi kat bawah ni pun da nampak kan 2 lapisan yang terbentuk?


Gambar ni hasil kreatif dan "tak ada keje" partner group cik kotak, encik muaz namanya.
special thanks to ms.ika, ms.atim and mr.muaz..(cik kotak punya group)

maklumak tambahan biodiesel, klik bawah

agak-agak bila malaysia nak guna sepenuhnya biodiesel dalam tangki-tangki bus atau lori kat atas jalan raya tu?hehehe

4 comments:

Aidi-Safuan said...

ouh..nak tempah minyak biodiesel kat anda bole? nak isi kat tanki motor. :p

miera said...

aidi-safuan, kl nak cik kotak tlg buatkan boleh je..
tapi xjamin la enjin motor awak leh guna ke x lepas da isi ngan biodiesel tu..hehehe

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
hmM..mGikut pnGetahuan sy, Jepun antara negara yG terus mnGeluarkan kereta brsama tanGki bi0disel nie..AS pun nak tiru, di0rang kan tak dak petr0leum.. lps nie cik k0tak kembanGkan kat Malysia plk yer.. ;)

p/s: huhU..rindu plk nak buat xperimen, brmain nGan prkakas makmal tu..

miera said...

encik azrai rindu wat eksperimen??moh la sambung belajar blik wat phD ke master ker...
kembangkan??leh gak tu..en.azrai bg peruntukan erk?=p